سایت بزرگ آموزشی تفریحی طارق

طارق خان

۶۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

درد مفاصل انگشتان پا

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۰ ق.ظ

درد مفاصل انگشتان پا

درد مفاصل ,درد مفاصل دست,درد مفاصل انگشتان دست,درد مفاصل پا,درد مفاصل زانو,درد مفاصل انگشتان,درد مفاصل و ماهیچه ها,درد مفاصل و استخوان,درد مفاصل دست در بارداری,درد مفاصل دست و پا,درد مفاصل دست راست,درد مفاصل دست و پا نشانه چیست,درد مفاصل دست چپ,درد مفاصل دست و پا در بارداری

درد مفاصل

توضیحاتی در مورد درد مفاصل

اگر مفصل شما درد می کند، بدون اینکه دلیل آن را بدانید و یا علائم عجیب و غریبی همراه با درد مفاصل مشاهده می کنید، باید سریعا پیگیر یافتن علت آن باشید. در موارد نادر، درد مفاصل نشان دهنده ی بروز یک مشکل جدی در بدن مانند یک بیماری مسری جنسی و یا یک اختلال خود ایمنی است.

درد مفاصل

اگر جایی از بدنتان زخمی شود و آن را به خوبی تمیز نکنید، در صورتی که زخم نزدیک مفصل باشد، می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و یا استرپتوکوک آلوده شود و باعث آرتریت عفونی گردد. اگر متوجه ورم شدید و درد در ناحیه مورد نظر و تب و لرز گشتید، باید علت آن را پیگیری کنید. شایع ترین مفصلی که آسیب می بیند، مفصل زانو است، اما باسن، مچ پا و مچ دست نیز آسیب پذیرند. در صورت ابتلا به این مشکل، ممکن است به آنتی بیوتیک داخل وریدی نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد پزشک چرک مفصل را تخلیه کند. آرتریت سپتیک یا عفونی در صورت عدم درمان، می تواند به عفونت تمام بدن منجر شود که کشنده است.

علت درد مفاصل

درد مفصل یا آرترالژی Arthralgia به علل بسیار گوناگونی ایجاد میشود. بسیاری از عواملی که میتوانند موجب آسیب، التهاب یا اختلال در کارکرد عناصر تشکیل دهنده مفصل شوند میتوانند موجب درد آن گردند.

علت درد مفاصل و استخوانها

مهمترین علل درد مفصلی عبارتند از : آرتریت : التهاب مفصل یا آرتریت میتواند به علت بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم ( مانند روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان، لوپوس) ، به علت عفونت مفصل و یا به علت استئوآرتریت یا آرتروز ایجاد شود. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم میتوانند موجب التهاب مفصل شوند. در آرتریت مفصل دردناک و متورم شده و دچار خشکی و محدودیت حرکت و در مواردی، تغییر شکل میشود. بورسیت : التهاب بورس های اطراف مفاصل میتواند موجب بورسیت شود. این التهاب دردی را ایجاد میکند که در مفصل احساس میشود. تاندنیت : التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن تاندنیت Tendinitis هم میگویند موجب بروز دردی میشود که به علت نزدیکی آن به مفصل در بسیاری اوقات در خود مفصل احساس میشود. کشیدگی رباط : رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل میتوانند به علت دررفتگی های مفصلی و یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب دچار کشیدگی شوند و این کشیدگی میتواند دردی را ایجاد کند که در خود مفصل احساس میشود. مشکلات بیومکانیک مفصل : اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.

درد مفاصل دست

دست ها اصلی ترین راه برقراری ارتباط با محیط هستند. احساس درد در مفاصل انگشتان دست، انجام کارهای روزمره را سخت می کند و روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. اغلب آرتریت باعث آسیب مفاصل و درد در انگشتان می شود. این حالت به مرور زمان بدتر می شود، اما آسیب بیشتر مفصل را می توان با ایجاد تغییر در فعالیت بدنی و ورزش، آهسته و یا متوقف کرد.

درد مفاصل پا

مچ یا قوزک پا یک شبکه پیچیده از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و عضلات است. علیرغم اینکه این شبکه به مقدار کافی برای تحمل وزن بدن قوی است، می تواند مستعد آسیب دیدگی و درد باشد. درد مچ پا ممکن است در ناحیه داخل یا خارج مچ یا در طول تاندون آشیل که عضلات ناحیه پایین پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، احساس شود.شکستگی استخوان مچ پا همچنین می تواند در هنگام سر خوردن بر روی سطح یخ زده، زمین خوردن از یک ارتفاع بلند، یا وارد شدن ضربه مستقیم به قوزک در هنگام تصادف رانندگی با اتومبیل یا موتور سیکلت ایجاد شود. هر چند درد مچ پای خفیف اغلب واکنش مناسب به درمان های خانگی نشان می دهد، اما درمان درد مچ پا به زمان نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار درد مچ پای شدید شده باشد (به خصوص پس از یک آسیب دیدگی)، می بایست برای درمان پیچ خوردگی مچ پا هایش درصورت وجود و یا وضعیت خود توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد. درد پا نیز ممکن است برای کودکان هم اتفاق بیفتد. درد پای کودکان توسط عوامل آسیب‌زا و یا شرایط مختلفی ایجاد می‌شود. علت درد پا در کودکان ممکن است ناشی از عوامل آسیب‌زا، مانند کبودی، رگ به رگ شدن مچ پا، کشیدگی عضلات و شکستگی استخوان‌ها باشد.

درد مفاصل زانو

همه ما در زانوهای خود مایعی داریم. با این مایع، مفاصل زانو راحت‌تر حرکت می‌کنند. اگر مقدار این مایع زیاد شود، صدمه، عفونت و شکستگی استخوان و استئوآرتریت را به دنبال خواهد داشت.1- آرتریت: علائم افزایش این مایع در اثر آرتریت شامل ورم و درد است. اگر در هنگام لمس کردن، زانو متورم، قرمز و گرم باشد، ممکن است زانویتان صدمه دیده و یا عفونت دارید. 2- آسیب زانو ممکن است اتفاقی و یا در اثر استفاده بیش از حد رخ دهد. صدمات اتفاقی شامل: شکستگی استخوان‌ها، پاره شدن رباط‌ها و یا پاره شدن غضروف‌ها می‌باشد. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد در صورت دویدن، کوه‌پیمایی و یا ورزش‌های ایروبیک حادث می‌شود. 3- عفونت: زیادی مایع در زانو می‌تواند منجر به عفونت گردد. عفونت باعث تجمع چرک در مفصل زانو می‌گردد. پزشک مقداری از مایع را برمی دارد و آزمایش می‌کند تا ببیند که چه چیز باعث آن شده است. 4- استئوآرتریت: نوعی بیماری تخریب مفصل می‌باشد. در این حالت، غضروف که زانو را نگه می‌دارد، از بین می‌رود. به این ترتیب، استخوان‌ها به هم برخورد می‌کنند و موجب درد و ورم می‌شوند.

درد مفاصل بدن

درمان درد های مفصلی بسته به علت تشکیل دهنده آن متفاوت است. درمان مناسب هر درد مفصلی تنها پس از تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میسر است. با این حال اقدامات مشترکی وجود دارد که میتوان آنها را برای اغلب دردهای مفصلی در مراحل ابتدایی انجام داد. البته واضح است که در موارد شدید بودن درد و یا عدم پاسخ به اقدامات اولیه باید به پزشک مراجعه کرد. مهمترین اقدامات ذکر شده عبارتند از کاهش سطح فعالیت های بدنی : با کم کردن فعالیت های شدید بدنی و ورزشی معمولا شدت درد مفصل کاهش میابد استفاده از گرما یا سرما : سرد و یا گرم کردن موضع درد معمولا میتواند شدت درد مفصل را کم کند بریس : استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصل شده و ممکن است بتواند شدت درد را کاهش دهد داروی ضد التهاب : استفاده از داروهای ضد التهاب معمولا میتواند شدت درد مفصل را کاهش دهد

درد مفاصل انگشتان

تاندون‌ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. به التهاب تاندون‌ها تندینیتیس گفته می‌شود. در بعضی مفاصل بدن استخوان های فرعی‌ای وجود دارند که مسئول نرم‌تر کردن حرکات این مفاصل هستند. به این استخوان ها، استخوان های سزاموئید می‌گویند. ماشه ای شدن انگشتان دست به وضعیتی می گویند که با تکان دادن انگشت، این انگشت گیر می کند و با تلاش بیشتر برای حرکت دادن آن، ناگهان آزاد می شود. این وضعیت به دلیل تندینیتیس تاندون عضله ای که انگشت را می بند اتفاق می افتد. تندینیتیس این تاندون معمولا به دلیل فشار استخوان بند اول انگشت یا استخوان های سزاموئید مفصل انگشت و کف دست روی آن اتفاق می افتد. التهاب تاندون معمولا نتیجه فشار وارد شدن به آن توسط استخوان بند اول انگشت طی حرکات تکرارشونده با انگشتان است. اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، غلاف تاندون ضخیم و سفت می شود که درمان را مشکل تر می کند. با پیشرفت بیماری یک برجستگی در تاندون به وجود می آید که با باز و بسته کردن انگشت می توان آن را نشان داد. در بعضی مواقع این برجستگی داخل غلاف تاندون گیر می کند که باعث قفل شدن یا ماشه ای شدن انگشت می شود.

درد مفاصل و استخوان

بیماران ممکن است دچار علائم سیستماتیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گره های روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

درمان درد مفاصل

این بیماری،شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند

درمان گیاهی درد مفاصل

برای آغاز این دستورالعمل معجزه‌گر، باید این ماده‌ی اولیه را آماده کنید: ۱۵۰ گرم ژلاتین(البته نوع خوراکی). شاید فکر کنید این مقدار خیلی زیاد است، اما برای درمان شما، که یک ماه باید آن را ادامه دهید، کافی است. وقتی ژلاتین خوراکی را آماده کردید، ۵ گرم از آن را(معادل ۲ قاشق چای‌خوری) در یک‌چهارم فنجان آب سرد یخچال بریزید. مخلوط را کمی هم بزنید و بگذارید تا صبح بماند. لازم نیست آن را در یخچال بگذارید، چون اگر ژلاتین در طول شب بی‌حرکت باشد تبدیل به ژله می‌شود. چگونه این دستور را مصرف کنید وقتی بیدار شدید می‌توانید آن را بخورید، اما مطمئن شوید قبل از آن چیز دیگری نخورده‌اید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید کمی عسل، آب‌میوه، یا آب بیش‌تری به ترکیب اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید کمی خامه یا ماست ترش به آن اضافه کنید. این دستورالعمل با هر ذائقه‌ای سازگار است چون می‌توانید هرچیزی را که دوست دارید به آن اضافه کنید. خیلی زود، اگر بخواهم دقیق بگویم بعد از ۷ روز، متوجه خواهیدشد درد کمر، گردن، پاها، یا دردهای دیگر به ندرت احساس می‌شوند. اگر دردهای‌تان فعالیت‌های‌تان را، یا حتی بازی با کودکان‌تان را محدود کرده‌اند، این دستورالعمل کاملا مفید خواهدبود. طی ۳۰ روز آینده هر صبح به خوردن ژلاتین ادامه بدهید. وقتی ژلاتین‌تان تمام شد، یا به مدت یک ماه درمان را ادامه دادید، می‌توانید خوردن این ترکیب را متوقف کنید. می‌توانید بعد از ۶ ماه این فرآیند را دوباره تکرار کنید. هرچند تکرار آن ضرورتی ندارد، اما به حفظ نرمی و روانی مفاصل‌تان کمک می‌کند. این‌گونه دیگر مجبور نیستید با درد مفاصل مدارا کنید.

درد مفاصل و ماهیچه ها

یکی از انواع دردهایی که غالبا به دلیل کهنگی حالت مزمن دارد، «فیبرومیالژیا» یا دردهای اسکلتی ـ عضلانی است. بیشتر پزشکان، این بیماری را از طریق معاینه و مشاهده علائم و آزمایش های جسمانی تشخیص می دهند. بیماران مبتلا به این درد، اغلب از درد و احساس سفتی در عضلات و ماهیچه های خود رنج می برند و معمولا در آزمایش های اشعه ایکس یا بسیاری از تست های آزمایشگاهی قابل شناسایی نیست. «فیبرومیالژیا» به مفاصل و اندام ها آسیب نمی رساند، اما دردهای دائم و خستگی ایجاد می کند که تأثیر بسزایی بر کیفیت روند زندگی افراد دارد. در واقع این بیماری، طیفی از دردهای اسکلتی – عضلانی را شامل می شود که عموما با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و خلق و خو همراه است. محققان باور دارند این بیماری با تأثیر بر چگونگی پردازش سیگنال های درد در مغز افراد، احساس درد را تشدید می کند. علائم آن اغلب به دنبال آسیب جسمانی، عمل جراحی، عفونت یا استرس روانی خاصی ایجاد می شود و گاهی نیز بدون هیچ نشانی بروز می یابد.

درد مفاصل انگشتان دست

دو نوع اصلی آرتریت روی انگشتان تاثیر می گذارند: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید. هر دو به مفصل ها آسیب می رسانند، اما علت نهفته ی هر یک متفاوت است. استئوآرتریت در غضروف بین انگشتان رخ می دهد. در نهایت استخوان ها به همدیگر سایش پیدا می کنند و درد شدید و کاهش تحرک به وجود می آید. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود. التهاب مفصل که به وجود می آید باعث درد می شود و بافت ها را از بین می برد. استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت تقریبا در هر مفصلی بروز می کنند، اما هر دو اختلال اغلب روی انگشتان تاثیر می گذارند.

بیشتر بخوانید : صدا کردن مفصل زانو ♥ گرفتگی عضلات پا در خوابلرزش دست و پا


  • طارق حمیدی

درمان گیاهی عفونت ریه در افراد مسن

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۵۷ ق.ظ

درمان گیاهی عفونت ریه در افراد مسن

عفونت ریه ,عفونت ریه ها,عفونت ریه در سالمندان,عفونت ریه در کودکان,عفونت ریه طب سنتی,عفونت ریه در عکس رادیولوژی,عفونت ریه به انگلیسی,عفونت ریه در افراد مسن,عفونت ریه ویکی پدیا,عفونت ریه در نوزادان,عفونت ریه ها,عفونت های ریه,عفونت های ریوی,عفونت های ریوی

عفونت ریه

توضیحاتی در مورد عفونت ریه

عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آید؟ عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.

علائم عفونت ریه

برای دیدن مطلب اصلی اینجا کلیک نمایید.

  • طارق حمیدی

مصرف گوشت کبک برای کودکان

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۷ ق.ظ

مصرف گوشت کبک برای کودکان

گوشت کبک ,گوشت کبک قیمت,گوشت کبک چه خاصیتی دارد,گوشت کبک برای زن باردار,گوشت کبک چه خواصی دارد,گوشت کبک در بارداری,گوشت کبک انجیر,گوشت کبک برای کودکان,گوشت کبکنجیر چیست,گوشت کبکنجیر,قیمت گوشت کبک در بازار,قیمت گوشت کبک 94,قیمت گوشت کبک 95

گوشت کبک

توضیحاتی در مورد گوشت کبک

کبک از خانواده ی ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان 5 تا 10 درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود. به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی و بی‌ خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند. این گوشت به دلیل چربی و کلسترول بسیار پایین از بروز بیماری‌ های قلبی ـ عروقی پیشگیری کرده و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف به اندازه‌ ی آن برای افراد با فشار خون بالا مانعی ندارد.

گوشت کبک قیمت

برای دیدن مطلب اصلی اینجا کلیک نمایید.

  • طارق حمیدی

علت درد گرفتن فرق سر

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۰ ق.ظ

علت درد گرفتن فرق سر

درد فرق سر ,درد فرق سر نشانه چیست,درد فرق سر از چیست,دلیل درد فرق سر,علت درد فرق سر چیست,درد در فرق سر,دلایل درد فرق سر,درد در ناحیه فرق سر,سوزش و درد فرق سر,علت درد در فرق سر,درد در فرق سر نشانه چیست,درد فرق سر ناشی از چیست,دلیل درد گرفتن فرق سر,علت درد گرفتن فرق سر

درد فرق سر

توضیحاتی در مورد درد فرق سر

درد یک علامت و هشدار است که به فرد نشان می دهد در روند طبیعی بدنش اختلالی ایجاد شده است . سردرد که امروزه یکی از شایع ترین ناراحتی های افراد جامعه است هم از این قاعده مستثنا نیست ، سردرد مانند درد های دیگر نشان دهنده مشکلی در بدن است .افرادی که دچار سردرد می شوند معمولا دچار اختلالی در ناحیه سر شده اند و از یک سرما خوردگی ساده گرفته تا تومورها و خونریزی های مغزی همگی می توانند سر درد ایجاد کنند. بعضی سر دردها آنقدر شدید است که زندگی مان را مختل می کنند اما در عین حال بی خطر هستند و گاهی هم بعضی سردردها ممکن است خیلی آزاردهنده نباشند اما جان فرد را به خطر بیاندازد.– سردردهای اولیه: شامل سردرد استرسی، میگرن و سردرد خوشه‌ای – سردردهای ثانویه وقتی رخ می‌دهند که چیزی ساختمان‌های آناتومیک مغز و گردن را تحت تأثیر قرار بدهد. مثل تومور، خونریزی مغزی، مننژیت (التهاب پرده‌های احاطه‌کننده مغز) و آنسفالیت. – سردردهای ناشی از التهاب اعصاب سر و گردن که به آنها نورالژی neuralgia گفته می‌شود. سردردهای تنشی، شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه هستند و در زنان شایع‌تر از مردان هستند. علت آنها ناشناخته است و تصور می‌رود که ناشی از انقباض عضلات احاطه‌کننده جمجمه باشند. این نوع سردرد، معمولا به دنبال استرس فیزیکی یا احساسی رخ می‌دهد. معمولا بیماران آن را به صورت سفتی همراه با درد در پشت گردن و سر توصیف می‌کنند. این نوع سردرد از لحاظ شدت، معمولا ملایم است، دو طرفه است و با تهوع و حساسیت به نور همراه نیست و معمولا عملکرد بیمار را مختل نمی‌کنند. میگرن، دومین دلیل شایع سردرد اولیه است، این نوع سردرد هم در زنان شایع‌تر از مردان است. میگرن یک‌طرفه است و با تهوع و استفراغ و حساسیت به نور همراه است. سردردهای خوشه‌ای یا Cluster نادر هستند و در مردان بیش از زنان رخ می‌دهند. تصور می‌رود که توارث ژنتیکی داشته باشد. تغییر طرح خواب و بعضی از داروها می‌توانند این نوع سردرد را برانگیزانند. علایم سردرد خوشه‌ای شامل، درد یک‌طرفه در سر و صورت است که خیلی تیز احساس می‌شود و مدت زمان کوتاهی دارد. درد خیلی بیمار را به عذاب می‌اندازد و ممکن است با آبریزش از بینی هم همراه باشد. سردردهای ثانویه بعد از آسیب (تروما) سرو گردن و مشکلات عروق خونی (مثل پارگی آنوریسم)، یا مشکلات غیرعروقی، داروها، عفونت یا اختلالات روانپزشکی رخ می‌دهند.

دلیل درد فرق سر

برای دیدن مطلب اصلی اینجا کلیک نمایید.

  • طارق حمیدی

التهاب مفصل زانو چیست

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۲۱ ق.ظ

التهاب مفصل زانو چیست

التهاب زانو ,التهاب زانو چیست,التهاب زانو دارو,التهاب زانو و درمان آن,التهاب زانوها,بهبود التهاب زانو,التهاب مفصل زانو,التهاب تاندون زانو,علت التهاب زانو,التهاب مفاصل زانو,علت التهاب زانو چیست,التهاب مفصل زانو چیست,التهاب زانو از چیست,درمان التهاب زانو چیست,علل التهاب زانو چیست,علت التهاب مفصل زانو چیست

التهاب زانو

توضیحاتی در مورد التهاب زانو

مفاصل در مناطقی از بدن که در آن دو یا چند استخوان گرد هم آمده اند، واقع شده اند. زانو بزرگترین مفصل در بدن ما است. این مفصل توسط 3 استخوان، یعنی ، استخوان ران (فمور)، استخوان قلم پا (درشت نی) و کشکک (پاتلا) تشکیل شده است. انتهای این استخوانها، در داخل مفصل، توسط بالشتک های انعطاف پذیری پوشیده شده است که به نام غضروف شناخته می شوند. غضروف در داخل مفصل زانو مانند “کمک فنر” عمل می کند. بقیه مفصل توسط یک غشا صاف به عنوان غشاء سینوویال پوشانده شده است. غشاء سینوویال مایعی را به داخل حفره مفصل آزاد می کند. این مایع باعث روان شدن مفصل می شود.مفصل زانو به خم و صاف شدن پاها کمک می کند. این برای انجام فعالیت های مختلف روزمره از قبیل ایستادن، نشستن، پیاده روی، دویدن، پریدن، و چمباتمه زدن کمک می کند .

التهاب زانو درد کودکان

برای دیدن مطلب اصلی اینجا کلیک نمایید.

  • طارق حمیدی

درد عضلات دست چپ

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۶ ق.ظ

درد عضلات دست چپ

درد عضلات ,درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی,درد عضلات دست,درد عضلات گردن,درد عضلات پا,درد عضلات قفسه سینه,درد عضلات کمر,درد عضلات ران پا,درد عضلات واژن در بارداری,درد عضلات پشت,درد عضلانی بعد از تمرین بدنسازی,علت درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی

درد عضلات

توضیحاتی در مورد درد عضلات

وقتی نوبت به درد عضلانی می رسد، به طور کل دو نوع درد داریم: یک درد هست که قابل تحمل است و می توانید با آن کنار بیایید و درد دیگری هم هست که به هیچ وجه نباید نادیده اش بگیرید. اگر نتوانید این دو موقعیت را از هم تشخیص دهید، ممکن است خیلی برایتان مشکل ساز شود چون آسیبدیدگی هایی هست که اگر بطور مداوم تشدید شوند، مطمئناً نیاز به زمان استراحت طولانی مدتی پیدا می کنند. یاد گرفتن تفاوت این دو درد، به خصوص اینکه بفهمید برای چه دردهایی باید احساس خطر کنید، به شما کمک می کنند همچنان به تمریناتتان ادامه دهید و از آسیبدیدگی ها هم دور بمانید.درد عضلانی که با تاخیر شروع میشود Delayed Onset Muscle Soreness DOMS همان است که روز بعد از یک فعالیت سنگین بدنی شما را با درد شدیدی از خواب بیدار میکند. شروع این درد 48-24 ساعت بعد از انجام فعالیت بدنی است. وقتی شما فعالیت بدنی را انجام میدهید که فشاری بیش از حد به عضلات شما وارد میکند و عضلات شما آنقدر قوی نیستند که تحمل فشار وارده را بکنند فیبرهای عضلانی آن کشیده شده و پارگی های میکروسکوپی در آن ایجاد میشود. این آسیب ها موجب میشوند تا یکی دو روز بعد از فعالیت ذکر شده به علت التهاب و آزاد شدن مواد شیمیایی مولد درد در محل، فرد دچار درد عضلانی شود. راه پیشگیری از این وضعیت رعایت دو نکته اساسی است. اول اینکه قبل از شروع هر فعالیت ورزشی و یا فعالیت سنگین بدنی باید نرمش های کششی را به اندازه کافی انجام داد تا فیبرهای عضلات و تاندون ها و رباط های اطراف مفصل بلندتر شده و قابلیت انعطاف بیشتری پیدا کنند و دوم اینکه شدت و مدت هر فعالیت ورزشی جدید را باید بتدریج افزایش داد تا بدن فرصت کافی را برای تطبیق دادن خود به آن داشته باشد. 

درمان درد عضلات

در مواردی که درد عضلات بدنبال فعالیت بدنی شدید ایجاد شده است اقدامات زیر معمولا میتواند در کاهش شدت درد موثر واقع شود استراحت و کاهش فعالیت های بدنی استفاده از استامینوفن و یا داروی ضد التهاب مانند ایبوپروفن سرد کردن محل درد در 72-24 ساعت اول و پس از آن استفاده از گرمای موضعی انجام نرمش های کششی بعد از چند روز استراحت و سپس انجام ورزش هایی مانند راه پیمایی، شنا و دوچرخه سواری استراحت و خواب به اندازه کافی و استفاده از روش های ریلاکسیشن مانند یوگا و مدیتیشن با این حال وقتی که شدت درد زیاد بوده و یا علت آن مشخص نباشد، درد بیش از سه روز طول بکشد و یا علائمی از عفونت وجود داشته باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

علت درد عضلات

درد عضلات یا میالژی Myalgia درد شایعی است که تقریبا هر کسی آن را تجربه کرده است. ممکن است خفیف یا بسیار شدید و غیر قابل تحمل باشد. معمولا در عرض چند روز خوب میشود ولی گاهی اوقات ممکن است ماه ها به طول انجامد و در هر جایی از بدن از گردن تا کمر، ران، ساق بازو و یا حتی دست دیده میشود. درد عضلات در غالب اوقات به علت استفاده بیش از حد از آن در حین کار یا ورزش و یا بدنبال ضربه به عضله و یا کشیدگی آن بوجود میاید. این درد ممکن است در حین فعالیتی که آن را بوجود آورده شروع شود و یا بعد از مدتی پدید آید.

درمان درد عضلات بین دنده ای

عروق و اعصاب بین دنده ای (intercostal) در فضاهای بین دنده ای قرار دارند و به محتویات این فضاها پوست ناحیه مجاور خون رسانی و عصب دهی می کنند. موارد استفاده: بلاک اعصاب بین دنده ای برای درمان درد و تشخیص منشا آن در قفسه سینه و قصمت بالایی شکم کاربرد دارد. این بلاک به همراه بی حسی موضعی می تواند ابزار تشخیصی برای کشف منشا دردهای قفسه سینه و قسمت یالایی شکم استفاده شود. اگر مشکوک به تخریب عصب بین دنده ای باشیم، این تکنینک برای تشخیص میزان ازکارافتادگی حرکتی و حسی استفاده می شود. بلاک عصب بین دنده ای به همراه بی حسی موضعی می تواند برای کنترل دردهای حاد مانند شکستگی های دنده، هرپس زوستر حاد و درد ههای سرطانی مورد استفاده قرار گیرد تا با درمان های دارویی و جراحی منشا درد درمان شود.

درمان درد عضلات بعد از ورزش

کوفتگی پس از ورزش این تصور را در شما پدید می‌آورد که یک جلسه‌‌‌‌ی عرق کردن با کیفیت داشته‌اید. ولی کوفتگی همیشه به این معنا نیست که بعد از آن اندام‌تان خیلی عالی خواهد شد. اغلب اوقات، هنگامی احساس کوفتگی می‌کنیم که عضلات بی‌تحرکمان که قبلا هیچ گاه از آن‌ها استفاده نکرده بودیم، درگیر شوند. حتی اگر خوش اندام هستید، کلاس ورزشی جدید یا تمرین ورزشی جدید که بدن‌تان به آن عادت ندارد باعث می‌شود تا چند روز درد بکشید. پاتریک والش فیزیوتراپیست، مالک و مدیر کلینک پزشکی شیفت در نیویورک اذعان می‌دارد که: “کوفتگی بدن ناشی از پارگی‌های ریزی در عضلات است.” متخصصان پیش از این تصور می‌کردند، کوفتگی از علائم ساخت اسید لاکتیک در مفاصل است، “ولی بعدها متوجه شدند وقتی شما فعالیتی انجام می‌دهید که مدت‌هاست انجام نداده‌ا‌ید ، پارگی‌‌های ریزی در عضلات شما رخ می‌دهد”، همین پارگی‌ها عامل دردیست که بعد از یک دویدن فوق‌العاده طولانی و یک کلاس ورزش گروهی جدید احساس می‌کنید. والش تاکید می‌کند که بهترین راه خلاص شدن از دردهای عضلانی، در وهله‌ی اول جلوگیری از وقوع آن است. وی اضافه می‌کند: ” همیشه اول نرمش کنید تا بدن‌تان گرم شود، اینگونه حرکات در فیزیوتراپی و آموزش شخصی به حرکات آمادگی موسوم هستند.” به جای انجام حرکات کششی که اگر به صورت درجا باشد حقیقتا مانع از عملکرد سریع شما می‌شود، بهتر است خودتان را از نظر ذهنی و جسمی برای ورزش آماده کنید. حرکاتی برای گرم نمودن ماهیچه‌ها انجام دهید. به عنوان مثال اگر قرار است بسکتبال بازی کنید، حرکاتی پهلو انجام دهید تا پاها و باسن‌ شما گرم شود. اگر پس از تعطیلات، دوباره به روال ورزش برگشته‌اید یا تمرین جدیدی را امتحان کرده‌اید که موجب کوفتگی عضلاتتان شده، این روش‌ها را امتحان کنید تا موجب التیام کوفتگی‌ها‌ و کوتاه شدن زمان استراحت‌تان گردد.

درد عضلات دست

گرفتگی عضلات معمولا با درد همراه است؛‌ ولی به ندرت علت خاص و نگرا‌ن‌کننده ای دارد. موضوع در مورد گرفتگی دست کمی متفاوت است و می‌تواند نشانه‌ای از کم‌آبی بدن، آسیب عصبی و حتی بارداری باشد. مهمترین علل گرفتگی عضلات دست عبارتند از: 1-استفاده بیش از حد از عضلات دست استفاده بیش از حد عضلات در فعالیت‌های تکراری و نگه داشتن دست در یک موقعیت خاص برای مدت طولانی، فشار عصبی زیادی به عضلات وارد می کند و می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات دست شود. نوشتن، تایپ کردن و فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری می‌تواند منجر به خستگی عضلات و برهم‌خوردن تعادل الکترولیتی و درد عضلات شود. 2-کمبود مواد مغذی کمبود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی مهمترین دلیل گرفتگی عضلات دست هستند که با رژیم غذایی مناسب برطرف می‌شوند. 3- مشکلات عصبی هرگونه آسیب به اعصاب می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. اختلالات اعصاب محیطی نیز از دلایل گرفتگی عضلات است. 4- گردش خون ضعیف گردش خون ضعیف می‌تواند منجر به کاهش دمای دست و انگشتان دست و پا شود و در این اندام‌ها گرفتگی ایجاد کند. 5- کم‌آبی بدن کم‌آب بدن یکی از مهمترین دلایل گرفتگی عضلات است. نوشیدن الکل و کار و فعالیت در گرما بدون نوشیدن آب کافی می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. 6- شیوه زندگی ناسالم مصرف الکل، خواب ضعیف، رژیم غذایی نامناسب و مصرف داروهای خاص مانند دیورتیک از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد گرفتگی شوند. 7-بارداری گرفتگی عضلات در دوران بارداری بسیار شایع است و کمبود کلسیم می‌تواند زنان باردار را در معرض اسپاسم قرار دهد.

درد عضلات گردن

اگر به طور ناگهانی، مخصوصاً هنگام اسکات زدن با وزنه های خیلی سنگین، در ناحیه سر احساس درد کردید، بلافاصله دست نگهدارید و نگاهی به فرم حرکتتان بیندازید. این درد که نباید از آن غافل شوید، می تواند درنتیجه اورلود رگ های خونی به خاطر فشار تمرین باشد یا اینکه یکی از عضلات درگیر در برخورد با فشار و استرس وارده از طرف وزنه ها، مشکل دارد. اگر شما هم از جمله بدنسازانی هستید که در حرکت اسکات با وزنه های شدیداً سنگین کار می کنید، اطمینان یابید که حین حرکت نگاهتان رو به جلو باشد و عضلات شانه و گردن را کاملاً شل و آزاد نگه دارید. اگر حالتتان به اینصورت نباشد، ممکن است مقداری از فشار وزنه ها روی گردن و سر وارد شده و باعث درد جدی در این ناحیه شود.

درد عضلات پا

درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج بوجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تاثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد، همراه با سوزش و آزاردهند. بعضی از انواع درد پا صرفا آزاردهنده هستند، اما دردهای شدیدتر پا بر توانایی شما در راه رفتن یا انداختن وزن بدن بر روی پای شما تاثیر گذار هستند. گاهی آنها به صورت پا درد شبانه و یا درد لگن تا پاها نیز بروز می کنند.

درد عضلات قفسه سینه

حدود نیمی از مواردی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند دچار درد قلبی نمی باشند. بسیار از این بیماران مبتلا به درد های عضلانی اسکلتی می باشند که با درمانهای طب فیزیکی درمان می شوند. سایر علل درد سینه غیر قلبی ، مشکلات مری و معده ، مشکلات روحی و مشکلات ریوی است. متاسفانه بسیاری از این بیماران درمان مناسبی دریافت نمی کنند. در مقاله ای که اخیرا توسط دکتر رئیسی و دکتر احدی و همکاران منتشر شده به یکی از موارد نادر این حالت اشاره شده است. بیماری که شش ماه از درد سینه رنج می برد تومر نخاعی خوش خیم تشخیص داده شد و پس از جراحی کاملا بهبود یافت.

درد عضلات کمر

بااینکه همیشه باید مراقب هر نوع درد کمر که برایتان اتفاق می افتد باشید، وقتی درد آن مستقیم و شدید باشد، باید بلافاصله دست از تمرین بکشید چون این مورد یکی از حادترین دردهایی است که به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید. درد تند و تیز معمولاً نشانه ای آشکار است که مشکلی در بدنتان اتفاق افتاده و علت آن ممکن است جابه جا شدن دیسک یا وارد شدن فشار روی عصب باشد. اگر تعداد بالایی لیفت انجام داده اید که نیاز به بالا بردن وزنه بالای سرتان داشته است (مثل وزنه برداری یکضرب، پرس سرشانه و از این قبیل) پس فشار زیادی روی استخوانهای مهره ها وارد کرده اید. از جمله اصلاحاتی که باید صورت دهید، تغییر طرز قرارگیریتان است چون ممکن است حرکت را در حالتی انجام داده باشید که ستون مهره ها خارج از تراز رفته باشد که موجب درد عمیقی در بدن می شود. دراولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا ببینید کمرتان تا چه میزان آسیب دیده است و قبل از اینکه دوباره به سراغ وزنه ها بروید، حتماً مشکلتان را برطرف کنید. یادتان باشد درصورت داشتن چنین مشکلی به هیچ عنوان به تمرین ادامه ندهید، چون کوچکترین مشکلی که برای ستون مهره هایتان اتفاق بیفتد، سایر نقاط بدنتان هم در معرض آسیبدیدگی جدی قرار می گیرند.

درد عضلات ران پا

دلایل پا درد و علت درد کشاله ران می توان به موارد زیر اشاره کرد: گرفتگی عضلات: علت اصلی پا درد گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است. خستگی عضلانی، کم شدن آب بدن و بعضی از داروها مثل داروهای ادرار آور و استاتین منجر به گرفتگی عضلانی و درد پا می شوند. آسیب دیدگی: پادرد همچنین اغلب نشان دهنده نوعی آسیب دیدگی است. این آسیب دیدگی ها از قرار زیر هستند: کشیدگی عضله و درد کشاله ران التهاب تاندون درد ساق پا (دردی که پس از استفاده بیش از حد در قسمت پایین ساق پای خود تجربه می کنید) شکستگی تنشی استخوان از جمله بیماری هایی که منجر به پا درد می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: تصلب شریان (سفت شدن شریان ها) ترومبوز سیاهرگی عمقی ( لخته خونی که با دوره های طولانی استراحت در رختخواب به وجود می آید) نقرس رگ های واریسی وجود عفونت در استخوان یا بافت های پا آسیب عصبی (اغلب در نتیجه بیماری هایی مثل دیابت ) لغزش دیسک (این وضعیت بیمار علاوه بر علت کمر درد ، علت دردکشاله ران که تا ساق پا نیز ادامه می یابد نیز میباشد.) بیماری اسگود شلاتر (صفحه رشد درشت نی در بین نوجوانان) تومورهای بدخیم در استخوان داروهای مشخص مثل کورتیکواستروئیدها تومورها یا کیست های خوش خیم (مخصوصا روی درشت نی و استخوان ران) بیماری لگ، کالو-پرتس (نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران در لگن بچه ها که عموما در بین کودکان و نوجوانان) لغزش سر استخوان ران (عموما در بین کودکان، مخصوصا کودکانی که اضافه وزن دارند) اضافه وزن که بطور مثال باعث پا درد در بارداری می شود .اگر تمرینات سنگین اسکات، ددلیفت یا لانگز انجام می دهید و درد بسیار شدید و ناگهانی در ناحیه کشاله های ران احساس کردید، حتماً همان لحظه دست از تمرین بکشید چون این دردی است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. این درد برحسب شدت آسیبدیدگی، می تواند یک گرفتگی عضلانی ساده باشد یا کشیدگی جدی عضلات. اگر خواستید همان حرکت را دوباره انجام دهید (مثلاً حرکت لانگز) و این درد همچنان ادامه داشت، اما با شدت کمتر، این نشانه کاملاً روشنی است که عضلات داخلی ران شما به طور جدی دچار کشیدگی شده اند. بااینکه برخی گرفتگی های عضلانی حین تمرینات سنگین انتظار می رود اما این نوع درد و کشیدگی—که تقریباً مشابه گرفتگی است—نشانه این است که چیزی به طور جدی در بدنتان مشکل پیدا کرده و برای جلوگیری از آسیبدیدگی بیشتر حتماً باید دست بکشید. اگر مشکلتان همین است، آن حرکت را متوقف کرده و سراغ تمرین بعدی بروید، البته دقت کنید که تمرین بعدیتان روی عضلاتی کار کند که دیگر روی عضله مورد نظر فشار وارد نکند. همچنین بلافاصله بعد از تمرین عضله آسیبدیده را به دقت بکشید و درصورت امکان روی آن یخ بگذارید تا اگر تورم دارد برطرف شود. چهار روز تا یک هفته به آن عضله استراحت بدهید و بعد دوباره تمرینات خود را از سر بگیرید.

درد عضلات واژن در بارداری

درد واژن در بارداری یکی از معمول ترین دردها در این دوران است . بارداری با تغییرات زیادی در بدن خانم ها همراه است و انواع و اقسام دردها را ممکن است در آنها ایجاد کند. تغییرات اندام های بدن در زمان بارداری و رشد بیشتر جنین در بدن مادر از مهم ترین دلایل این دردها در این دوران است.فال روزانه جنین در رحم مادر در حال رشد کردن است و هرچه به ماههای آخر بارداری نزدیک تر میشود چای کمتری برای حرکت در شکم مادر دارد و از سویی دیگر رحم مادر بزرگ شده و فشار زیادی به ماهیچه های اطراف آن وارد میشود که همین علائم باعث درد واژن در بارداری میشوند. در سه ماهه آخر بارداری شما درد های زیادی از قبیل درد پشت، اسیدی شدن معده، تورم پاها و درد سینه ها و … تحمل می کنید. یکی دیگر از این ناخوشی های آخر بارداری، درد واژن است . درد واژن معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ میدهد که به دلیل افزایش فشار در دهانه رحم است. زنانی که درد واژن را قبل از باردار شدن داشتند در زمان بارداری نیز این درد را خواهند داشت

درد عضلات

به غیر ار فعالیت های بدنی سنگین که شایعترین علت دردهای عضلات هستند این درد ها ممکن است علل دیگری هم داشته باشند که عبارتند از : مصرف بعض داروها مانند بعضی داروهای ضد فشار خون، کوکائین و بعضی داروهای ضد کلسترول مانند استاتین درماتومیوزیت، پلی میوزیت، لوپوس، ام اس اختلال الکترولیتی در بدن مانند کمبود پتاسیم یا کلسیم بدن عفونت هایی مانند آنفلوآنزا، مالاریا، پولیومیلیت، تریشین، بیماری لایم پلی میالژی رابدومیولیز سندروم کمپارتمان مزمن سندروم خستگی مزمن نارسایی عروقی اندام پورفیری

درد عضلات پشت

اشخاصی که اغلب کارهای نشسته دارند و ساکن و بی تحرک هستند حتما باید به خود استراحت داده و ساعتی یکبار از جای خود برخیزند و چند قدمی راه بروند و حتی الامکان از صندلی های نرم استفاده نمایند و فرم نشستن خود را تغییر دهند. درد پشت بدن شامل درد قسمت بالا و میانی پشت بدن، از پایین گردن تا بالای کمر را شامل میشود .امروزه به دلیل نحوه زندگی روزمره ما، درد پشت شکایتی شایع در بین بسیاری از افراد می باشد. درد پشت در واقع یک بیماری نیست، بلکه یک نشانه میباشد. نشانه ای از بد نشستن وبد ایستادن که سبب وارد ساختن فشارهای زیاد به عضلات و مهره های ناحیه پشت می شود. پشت درد انواع مختلفی دارد که بر مبنای منشاء ایجاد درد آنها را تقسیم می کنند و درمان نیز بر اساس این تقسیم بندی صورت می پذیرد و می تواند شامل ترکیبی از داروهای مسکن یا ضد التهاب، ورزش درمانی و فیزیوتراپی، انواع تزریقات مختلف در عضلات و مفاصل ناحیه پشت ( برای دیسک مهره ای پشت و آرتروز مهره های پشت) و به ندرت جراحی ( در موارد دیسک شدید ) باشد. در این صفحه به طور مفصل تر در این باره توضیح داده می شود. در این بخش سعی می کنیم شما را با علل درد پشت و راه های درمان آن آشنا سازیم. متخصصین ما در مرکز جامع طب فیزیکی و توانبخشی نشاط با تکیه بر دانش و امکانات روز دنیا سعی در ارایه بهترین خدمات تشخیصی و درمانی جهت مشکلات و شکایات ناحیه پشت را دارند.

بیشتر بخوانید : گرفتگی عضلات پا در خواب ♥ درد مفاصل انگشتان دست

سرطان قلب ویکی پدیا


  • طارق حمیدی

درد غدد لنفاوی پشت گوش

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۱۲ ق.ظ

درد غدد لنفاوی پشت گوش

درد غدد لنفاوی ،درد غدد لنفاوی زیر فک،درد غدد لنفاوی زیر بغل،درد غدد لنفاوی کشاله ران،درد غدد لنفاوی گلو،درد غدد لنفاوی پشت گوش،درد غدد لنفاوی زیر گوش،درد غدد لنفاوی زیر چانه،درد غدد لنفاوی بدون تورم،درد غدد لنفاوی زیر گردن،علت درد غدد لنفاوی زیر فک،درمان درد غدد لنفاوی زیر فک،تورم و درد غدد لنفاوی زیر فک،غدد لنفاوی زیر فک بدون درد

درد غدد لنفاوی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد غدد لنفاوی و علت آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توحه شما عزیزان قرار گیرد.اگر با تورم در ناحیه تحت فکی و اطراف گردن خود مواجه شدید ممکن است مبتلا به اختلالات غدد لنفاوی شده باشید. با مراجعه به متخصصین غدد علت را جویا شوید آن ها برای تشخیص بهتر برای شما سونوگرافی و بیوپسی یا FNA و آزمایشات تکمیلی تجویز خواهند کرد. در ناحیه گردن، زیربغل و کشاله ران غدد لنفاوی وجود دارند که در صورت مواجه با هرنوع عفونت ممکن است متورم شده و واکنش نشان دهند. کوچکترین تورم در این نواحی از بدنتان را جدی بگیرید چون می تواند هشداری برای ابتلای شما به بیماری های بدخیم باشد. غدد لنفاوی همچنین بخشی از دستگاه زهکشی بدن است که ضایعات حاصل از جنگ با عفونت را جمع می‌کنند. غدد کوچک‌تر پراکنده در بدن به تعداد گره‌های لنفی بزرگ‌تر می‌ریزند که در چند نقطه تجمع یافته‌اند، از جمله در زیر بغل، کشالهٔ ران و کنار آرواره‌ها. گاهی این گره‌ها در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شوند

درد غدد لنفاوی زیر فک

دلیل درد غدد لنفاوی می ت.اند به دلایلی باشد 1. ابتلا به عفونت علت تورم غدد لنفاوی به دلیل عفونت در اثر سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها (باکتری ، ویروس،و غیره) است. غدد لنفاوی معمولی، به اندازه نخود است که در حالت بروز عفونت بزرگ می شوند و در مواردی از روی پوست قابل لمس و دردناک هستند. از زمانی که فردی دچار عفونت می شود و این حالت در وی رخ می دهد تا زمانی که به حالت عادی برگردد ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد . 2. ابتلا به لنفوم و یا سرطان خون و یا ایدز سرطان در حال گسترش نزدیک هر غده لنفاوی که باشد، باعث متورم شدن آن می شود . برای مثال : ممکن است سرطان پستان باعث متورم شدن غدد لنفاوی زیربغل شود. ممکن است سرطان حلق باعث متورم شدن غدد لنفاوی در گردن شود. ممکن است که سرطان های ریه و روده باعث متورم شدن غدد لنفاوی داخل حفره شکم شده و ایجاد احساس درد در شکم و قفسه سینه شود. سرطان خون نیز باعث متورم شدن بسیاری از غدد لنفاوی در بدن مثلا در داخل قفسه سینه میشود . به عنوان یک اصل، ورم غدد لنفاوی به علت سرطان ، رشدی آهسته تر ی دارد تا بر اثر عفونت. همچنین در مواردی که بر اثر سرطان می باشد، این غدد بدون درد هستند در حالیکه در عفونت تورم همراه با درد است. 3. سایر عوامل تورم غدد لنفاوی شامل واکنش به برخی داروها، بیماری نقص در ذخیره سازی گلیکوژن ، بیماری کاوازاکی ، بیماری سارکوئیدوز و انواع خاصی از ورم مفاصل.

درد غدد لنفاوی گردن

وعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند . عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

درد غدد لنفاوی زیر بغل

غدد زیر بغل معمولا غدد لنفاوی هستند و بیشتر زمانی که با درد همراه باشد، اولین مسئله‌ای که پزشکان به آن فکر می‌کنند، عفونت است. در برخی موارد تمیز کردن زیر بغل و استفاده از تیغ و ژیلت‌های غیر‌استریل می‌تواند چنین وضعیتی را برای بیمار ایجاد کند.

درد غدد لنفاوی کشاله ران

غدد لنفاوی کشاله ران و یا گره های لنفاوی کشاله ران، در چین بین پا و لگن واقع شده اند. دو نوع از غدد لنفاوی کشاله ران وجود دارد. غدد سطحی و غدد عمیق. این غدد غالبا به دلیل عفونت و یا سرطان که باعث خروج مایع لنفاوی می شوند، متورم خواهند شد. به همین دلیل، بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران نشانه مهم بالینی و آسیب شناسی در داخل دیواره شکم، پاها، کشاله ران، باسن، مقعد، پرینه و دستگاه تناسلی خارجی می باشد.غدد لنفاوی در سراسر بدن، در هر گروهی که باشند، مسئول ایجاد ترشح در آن منطقه خاص از بدن هستند. غدد لنفاوی مشترکا در گردن، زیر بغل، کشاله ران و همچنین در مناطق متعدد دیگر بدن نیز یافت می شوند. حدود ۱۰ گره لنفاوی که در مجموع یک گروه را تشکیل می دهند به عنوان غدد لنفاوی سطحی شناخته می شوند. آنها مسئول ترشح پوست و بافت زیر جلدی به دیوار پایین شکم در زیر سطح ناف، ناحیه گلوتئال (باسن)، پرینه، بخش پایین تر از مقعد، دستگاه تناسلی خارجی و پا هستند. غدد لنفاوی سطحی خودشان نیز به غدد لنفاوی عمیق کشاله ران ترشح می کنند. حدود ۳ تا ۵ غده لنفاوی عمقی وجود دارد که پس از ورود ترشح لنف به داخل آن ها از طریق غدد لنفاوی سطحی، آن را تصفیه و فیلتر کرده و مجددا به گردش خون باز می گردانند.

درد غدد لنفاوی ناشی از عفونت

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد. این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، می‌گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 50 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.

علت درد و  ورم غدد لنفاوی گردن

وعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند . عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

دردمان ورم و درد غدد لنفاوی

چون تورم غدد ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. آنها را گرم کنید. برای کاهش درد غدد لنفاوی متورم در طی درمان عفونت، حوله‌ای گرم را چهار بار در روز و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آنها بگذارید. گلو درد استرپتوکوکی را درمان کنید. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند. محل عفونت را بیابید. عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. پزشک همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند. آزمایش کنید. اگر پیدا کردن علت تورم غدد لنفاوی مشکل باشد، پزشک ممکن است چندین بار شما را معاینه و آزمایش کند. گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد. غدد لنفاوی حتی با یک گلودرد ساده نیز تحریک خواهند شد و این نشانه خوبی برای فعالیت خوب سیستم ایمنی بدنتان است. برخی افراد در سنین پایین هم ممکن است به اختلالات مربوط به غدد لنفاوی دچار شوند که در صورت درمان به موقع می توانند با این بیماری مبارزه و آن را درمان کنند.

علائم ورم غدد لنفاوی

دستگاه لنفاوی بدن شامل مجموعه ای از اندام ها (مثل طحال و غده تیموس)، رگ ها و تعداد زیادی غده یا گره لنفاوی است که در سراسر بدن وجود دارند. غدد لنفاوی بیشتر در ناحیه سر و گردن وجود دارند. غدد لنفاوی که به طور مکرر دچار ورم می شوند، در این قسمت ها و نیز در زیر بغل و کشاله ران قرار دارند. ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان می دهد در یک محل از بدن، چیزی اشتباه است. وقتی برای اولین بار غدد لنفاوی ورم می کنند، شما متوجه علائم زیر می شوید: – درد و سوزش غدد لنفاوی – ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی به اندازه یک نخود یا لوبیا بیشترین علت ورم غدد لنفاوی، ابتلا به یک بیماری عفونی به خصوص یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی است

بیشتر بخوانید : لنفوم پوستی چیست ♥ دیسک گردن و درد دست چپ

  • طارق حمیدی

سرفه های شبانه ی کودکان

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۱ ق.ظ

سرفه های شبانه ی کودکان

سرفه های شبانه ,سرفه های شبانه کودکان,سرفه های شبانه,سرفه های شبانه در کودکان,سرفه های شبانه کودک,سرفه های شبانه نشانه چیست,سرفه های شبانه در کودکان,سرفه های شبانه نوزاد,سرفه های شبانه در بارداری,سرفه های شبانه کودکان,علت سرفه های شبانه کودکان,درمان سرفه های شبانه کودکان,دلیل سرفه های شبانه کودکان

سرفه های شبانه

توضیحاتی در مورد سرفه های شبانه

سرفه ی پشت سرهم و آزاردهنده می تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می شوند، تاثیر می گذارند.

علت سرفه های شبانه

محیط خشک اتاق، خطر تشدید سرفه های شبانه را افزایش می دهد، چون باعث خشک شدن مخاط می شود. میزان رطوبت مناسب برای اتاق افرادی که سرفه می کنند حدود 80 درصد است. سرماخوردگی شدید، برونشیت و فارنژیت (التهاب گلو) باعث سرفه می شوند، افرادی که از این مشکلات رنج می برند باید تلاش شان را برای عدم تحریک برونش ها انجام دهند.

راه حل سرفه های شبانه

اگر سرفه بخصوص سرفه های خلط دار اذیت تان می کند بهتر است موقع خوابیدن در حالت نیمه نشسته بخوابید، به طوری که سرتان بالاتر قرار بگیرد. قرار داشتن در این وضعیت مانع از تراکم برونشیت به دلیل ترشحات زیاد شده و زمینه را برای بیرون ریختن خلط ها فراهم می کند. اگر سرفه هایتان به دلیل مشکل بالا آمدن محتویات معده (ریفلاکس معده) مزمن شده است، حالت نیمه نشسته برای خواب مانع از بالا آمدن اسید معده می شود. برای این کار کافیست که یک بالشت دیگر روی بالشت خود قرار دهید. می توانید بالشت اضافه را زیر تشک تان قرار دهید و بالشت خودتان را زیر سرتان بگذارید. این کار باعث می شود سرتان بالاتر قرار گرفته و کمتر سرفه کنید.

درمان سرفه های شبانه

برای مرطوب کردن فضای اتاق می توانید یک دستگاه بخور در منزل قرار دهید و یا اینکه یک کاسه را پر از آب کرده و روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا بخار کند. می توانید چند قطره عصاره روغنی اوکالیپتوس نیز برای تصفیه هوا، داخل آب بریزید.بخار آب گرم در حمام، راه تنفسی شما را باز می کند، اما به یاد داشته باشید بخار آب داغ گاهی اوقات علائم آسم را بدتر می کند. پس موقع انجام این کار دقت کنید.هر شب قبل از خوابیدن، یک دم کرده گیاهی بنوشید (مثل چای، چای سبز، دم کرده بابونه و …) تا گلوی شما را آرام و پاک کند.

سرفه های شبانه

تنفس بخار آب گرم برای تسکین مجاری تنفسی و نرم شدن مخاط کارساز است. این کار باعث مرطوب شدن گلو و مخاط می شود. در نتیجه سرفه های خشک و همچنین سرفه های خلط دار تسکین پیدا می کنند. بنابراین می توانید حمام را گرم کنید و یک دوش آب گرم بگیرید. بهتر است قبل از ورود به حمام، کمی آب داغ را باز کنید تا فضای حمام گرم شده و بخار کند.

علت سرفه های شبانه کودکان

سرفه‌های شبانه به عنوان یک موضوع طبیعی در کودک در نظر گرفته نمی‌شود. در بیشتر موارد چنین سرفه‌هایی به خاطر موقعیت خواب نامناسب بدتر می‌شود. سرفه‌های شبانه ممکن است نشان دهنده مشکلات متعددی در بدن باشد. زمانی که سرفه برای اولین بار در شب آغاز می‌شود ممکن است به خاطر مخاطی باشد که از رفلاکس ایجاد می‌شود. اگر کودک شما مریض است، سرفه کردن به تنهایی می‌تواند گلو و مسیرهای فوقانی را از مخاط و گرفتگی پاک کند. دلیل دیگری که برای سرفه وجود دارد شرایطی به نام ریفلاکس معده‌ای مروی یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال(به معنی آسیب‌های موکوزی و نشانه‌های مزمن در اثر بازگشت غیرعادی محتویات و اسید معده به مری است) باشد. اما مهم ترین چیزی که باید در مورد سرفه مد نظر داشته باشید این است که آیا چنین سرفه ای مرتبط با ریه است یا خیر. اگر سرفه از طرف ریه آغاز می‌شود، نشانه‌هایی همچون مشکل در تنفس مشهود خواهد بود. شکم به طرف درون می‌رود و سپس بیرون می اید.عضلات بین دنده‌ها نیز با هر تنفس منقبض خواهد شد. گلو نیز با هر بار نفس کشیدن به داخل و خارج می‌رود و سوراخ بینی باز و بسته می‌شود. اگر چنین نشانه‌هایی در کودک وجود داشت، سرفه معمولا به خاطر ترشحات پشت بینی است و می‌توان آن را با پاک کردن مسیرهای هوایی فوقانی هدف قرار داد و معالجه نمود.

درمان سرفه های شبانه کودک

اگر سرفه کودک شما به خاطر سرماخوردگی است و به اندازه‌ای است که می‌تواند او را از خواب بیدار کند، می‌توانید از روش‌های متعددی برای تسکین درد استفاده کنید. مسیرهای هوایی کودک خود را با استفاده از قطره سالین که بدون نسخه تجویز می‌شود پاکسازی کنید یا از اسپری سالین استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از یک پزشک متخصص بخواهید با استفاده از فرآیند مکش محتویات مسیر بینی را پاکسازی نماید. اینکار با ابزارهای مخصوصی انجام خواهد شد. مطمئن شوید که اتاق کودک خود را به اندازه کافی مرطوب نگه می‌دارید. این امر به کودک شما کمک می‌کند مسیر هوایی نرم تر و بهتری داشته باشد.کودکانی که زیر ۱۲ ماه هستند و سرفه آن‌ها به خاطر سرماخوردگی است را می توان با یک قاشق چایخوری شربت ذرت درمان کرد. داروهای سرماخوردگی همچون سرکوب کننده‌های سرفه و ضداحتقان‌ها، کارساز و موثر نخواهند بود و می‌تواند برای کودکان زیر ۲ سال خطرناک باشد. FDA پیشنهاد می‌کند که از مصرف محصولات بدون نسخه سرماخوردگی و سرفه برای کودکانی که زیر ۲ سال قرار دارند خودداری شود. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می‌توانید بالش اضافی زیر سرش قرار دهید. بلند کردن زیر سر می‌تواند به پاکسازی مسیر بینی کمک کند.

درمان سرفه های شبانه در کودکان

اگر سرفه کودک شما به خاطر رفلاکس اسید معده به مری (GERD) است، قوام دهنده در فرمول یا داروهای آنتی اسید ممکن است کارساز و موثر باشد. قوام دهنده در فرمول به والدین اجازه می‌دهد با مقدار کالری اندک، فرمول کمتری در اختیار کودک قرار دهند. آنتی اسید تجویز شده از طرف پزشک نیز می‌تواند برای درمان رفلاکس مورد استفاده قرار گیرد. مهم نیست دلیل ایجاد سرفه چه چیزی است. اگر سرفه کودک شما بیشتر از چند هفته طول بکشد یا با مواردی همچون تب، تنگی نفس، تنفس تند همراه باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرفه های شبانه کودکان

اگر فکر می‌کنید سرفه کودک شما به خاطر مشکلات ریوی است، باید این وضعیت را جدی بگیرید. در این شرایط با یک پزشک مشورت کنید تا بتوانید بهترین درمان موجود را اتخاذ نمایید.

علت سرفه های شبانه چیست

سرفه خشک، همراه با تب و کوفتگی اگر دچار چنین سرفه هایی هستید، مطمئنا به آنفولانزای فصلی مبتلا شده اید. سرفه خشک، دردناک و مداوم همراه با ناراحتی تنفسی احتمالا به دلیل التهاب عفونی نای یا استنشاق مواد سمی بروز می کند. سرفه خلط آور همراه با لرز، خستگی، سردرد و کوفتگی این نوع سرفه به راحتی در موقعیت دراز کشیده و بیرون از منزل در مجاورت هوای سرد و خشک ایجاد می شود. چنین سرفه ای مربوط به برونشیت می شود که معمولا پیش از آن ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود داشته است. سرفه خلط آور ممکن است به سرفه خشک تبدیل شود و چندین هفته طول بکشد. در مواردی که خشک به سرفه خلط آور همراه با درد سینه، ناراحتی تنفسی، دردهای عضلانی، سردرد و … باشد ممکن است نشانه ای از ذات الریه باشد که این عفونت ریوی معمولا پس از آنفولانزا ایجاد می شود. حتی در صورتی که وخیم نباشد بهتر است با پزشک مشورت گردد.

دلیل سرفه های شبانه چیست

گردوخاک و قارچ ها از شایع ترین مواد آلرژی زا هستند. لذا خانه تان را از گردوخاک پاک کنید تا خواب خوبی در شب داشته باشید.سرفه های طولانی مدت ( چندین هفته) در مورد همه سرفه هایی که چندین هفته طول می کشند لازم است به پزشک مراجعه شود. سرفه خلط آور صبحگاهی این نوع سرفه به علت برونشیت مزمن در نتیجه استعمال دخانیات است. در هنگام سرفه آب دهان نیز بیرون می آید و سپس فرد حالت تفس زدن دارد. حتما در این شرایط باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه خشک شبانه اگر این نوع سرفه در فصل خاصی بروز می کند، علت آن آسم حساسیت زاست. سرفه خشک شبانه طی هفته اگر سرفه در روزهای تعطیل آخر هفته کمتر می شود، ممکن است آسم شغلی باشد. سرفه خلط آور یا خشک در حالت دراز کشیده همراه با استفراغ و درد گلو چنین علائمی نشان دهنده رفلاکس معده است که به خاطر افزایش مقدار اسید معده پیش می آید. 

دلایل سرفه های شبانه

علائم خودتان را ارزیابی کنید. آیا در طی روز هم سرفه می کنید یا فقط شب ها سرفه می کنید؟ آیا سرفه شما تازه شروع شده است؟ اگر دچار سرماخوردگی شده اید و یا مبتلا به بیماری آسم یا آلرژی هستید، بایستی درمان های مربوطه را انجام دهید تا سرفه تان کم شود.به عواملی که تغییر کرده اند، دقت کنید. به عنوان مثال آیا یک بالش پر جدید از مغازه خریده اید و هنگام استفاده از آن سرفه تان شروع شد؟ یا هوا خشک شده است (در هوای سرد) و یا گرد و غبار زیادی در اتاق شما وجود دارد. لذا به هر آنچه که باعث شروع سرفه در شما شده است فکر کنید و روش های لازم را بر علیه آن بکار گیرید. روش دوم) سرفه تان را قطع کنید.اگر مکررا سرفه می کنید، هر هفته ملافه رختخواب و روبالشی خود را با آب داغ بشویید. این کار باعث رفع مایت های گردوخاک یا قارچ ها از روی رختخواب شما می شود. مایت های گردوخاک یا قارچ ها سرفه شما را بدتر می کنند.

سرفه های شبانه کودکان

کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود. علت چیست: آسم و سرماخوردگی. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه‌های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمی زمانی باید مدنظر قرار گیرد که سرفه پایدار (مزمن) به وسیله سرما یا فعالیت تشدید شده یا در شب‌ها بدتر شود.

سرفه های شبانه

شستشوی بینی قبل از خواب برای کاهش سرفه ها موثر است ترشحات بینی که پشت گلو جمع می شوند سرفه ایجاد می کنند. برای خلاص شدن از شر ترشحات پشت حلق و کاهش سرفه های شبانه، قبل از خواب مجاری تنفسی را شستشو دهید. برای این کار کافیست که با سرم شستشو یا آب نمک رقیق، بینی خود را شستشو دهید و خلط ها را خارج کنید.

بیشتر بخوانید : سرفه خلط دار در کودکان ♥ درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی

  • طارق حمیدی

درد کشاله ران بیضه

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۴ ق.ظ

درد کشاله ران بیضه

درد کشاله ران ,درد کشاله ران در بارداری,درد کشاله ران راست در مردان,درد کشاله ران چپ در زنان,درد کشاله ران در زنان,درد کشاله ران در اوایل بارداری,درد کشاله ران راست,درد کشاله ران در ماه اول بارداری,درد کشاله ران راست در زنان,درد کشاله ران و زیر شکم,درد کشاله ران در بارداری خطرناک است

درد کشاله ران

توضیحاتی در مورد درد کشاله ران

کشاله ران مساحتی از بدن است که بین شکم و پا قرار دارد. ناحیه کشاله ران دارای پنج عضله است که برای حرکت دادن پا با هم کار می کنند. درد کشاله ران به طور معمول از آسیب های ناشی از فعالیت بدنی، مانند ورزش، در یکی از این عضلات ناشی می شود. کشیدگی و کوفتکی عضلات این ناحیه یکی از شایع ترین دلایل علل درد کشاله ران در ورزشکاران است.

علت درد کشاله ران

اختلالات کمتر شایع و شرایطی که می توانند درد یا ناراحتی در کشاله ران را افزایش دهند عبارتند از: التهاب روده التهاب بیضه بزرگ شدن غدد لنفاوی کیست های تخمدان تحریک اعصاب عفونت های دستگاه ادراری. درد کشاله ران پا به هرگونه درد و ناراحتی گفته می شود که بر روی ناحیه ای که از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیر می گذارد . ناحیه ران توانایی حرکت را دارد این ناحیه از ماهیچه،استخوان،تاندون،لیگامنت ،عصب ورگ ساخته شده است. ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت می شود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است هرکدام ازساختارهای مفصل ران می توانند دچار آسیب دیدگی،عفونت،بیماری یا اختلالات دیگر بشوند و باعث ایجاد درد در بدن شوند. 

درمان درد کشاله ران

اگر درد کشاله ران در نتیجه کشیدگی عضله ایجاد شده باشد، بهترین گزینه های درمانی استراحت و اجتناب از انجام حرکات ورزشی به مدت ۲ تا ۳ هفته است. این زمان اجازه خواهد داد که فشار بر روی عضله کم شده و درد نیز کاهش یابد. داروهای ضد درد، از جمله استامینوفن (تیلنول)، نیز ممکن است برای مدیریت درد مفید باشد. استفاده از کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه چند بار در روز می تواند به خوبی در کنترل درد به شما کمک کند.اگر شکستگی علت درد کشاله ران باشد، عمل جراحی ممکن است برای اصلاح استخوان نیاز باشد. علاوه بر این فتق ران نیز گاهی نیاز به عمل جراحی دارد. اگر روش های مراقبت در منزل برای درمان آسیب ناشی از فشار به شما کمک نمی کند، پزشک ممکن است داروهایی که باعث کاهش التهاب می شوند را تجویز کند. اگر این درمان نیز جواب ندهد معمولا درمان فیزیکی مثل کایروپراکتیک و فیزیوتراپی را تجویز می کنند.

علت درد کشاله ران در بارداری

در طول بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می شود که همراه با درد است. درد کشاله ران یکی از رایج ترین مشکلات است که در سه ماهه سوم اتفاق می افتد. برای برخی افراد این درد مشکل کوچکی است اما برخی دیگر از خواب و فعالیت های روزانه می مانند. معمولا درد کشاله ران در هنگام ایستادن و برداشتن وسایل سنگین بدتر می شود.بدن هورمون ریلاکسین را در طول بارداری آزاد می کند. این هورمون با نرم کردن مفاصل و ماهیچه ها باعث آرامش می شود. این هورمون به مقدار مناسب آزاد می شود تا بدن را برای زایمان آماده کند. این هورمون باعث نرم شدن مفاصل لگنی می شود بنابراین جنین به راحتی از کانال تولد عبور می کند و از بدن خارج می شود. البته هورمون باعث حساس شدن شما نسبت به آسیب می شود بنابراین موجب درد کشاله ران می شود.دو عصب سیاتیک در بدن وجود دارد. هر دو عصب از قسمت پشت شروع می شوند و به پاها متصل می شوند. هنگامی که رحم به این اعصاب فشار می آورد، باعث کرختی و درد در لگن و کشاله ران می شود. سیاتیک یکی از علائم رایج بارداری است اما اگر باعث مشکلات جدی شد به پزشک اطلاع دهید.

علائم درد کشاله ران

درد ران پا می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود درد کشاله ران پا به صورت خفیف ،شدید همراه با علائمی مانند سوزش،سوزن سوزن شدن ایجاد می شود شما ممکن است با بی حسی هم دراین مفصل مواجه شوید درد ران پا می تواند به میزانی ناراحت کننده و تحریک کننده باشد که ایجاد وزن بدن بر روی پا هنگام پیاده روی غیرقابل تحمل شود درد ران میتواند به دلایل متعددی ایجاد شود که شامل رشد طبیعی و بالا رفتن سن است درد ران پا ناشی ازکشیدگی جزئی یا کوفتگی ماهیچه ها می تواند بوسیله درمان های خانگی مانند استراحت،یخ درمانی،بالا گرفتن ساق پا،مصرف مسکن کنترل شود

درد کشاله ران راست در مردان

شایع ترین علت درد کشاله ران فشار بر عضلات، لیگامان ها، تاندون ها در ناحیه کشاله ران است. این نوع از آسیب؛ اغلب در ورزشکاران رخ می دهد. اگر شما ورزش های تماسی، مانند فوتبال، راگبی، و هاکی بازی می کنید، این احتمال وجود دارد که درد کشاله ران به سراغتان بیاید. یکی دیگر از علل شایع درد کشاله ران فتق اینگوئینال است. فتق اینگوئینال یا فتق ران زمانی رخ می دهد که بافت داخلی بدن، از پوشش خود بیرون زده و به کشاله ران فشار وارد می کند. این علت معمولا همراه با توده ای بر آمده در ناحیه کشاله ران مشخص می شود. سنگ کلیه (ذخایر معدنی کوچک و سفتی هستند که در کلیه و مثانه تجمع می یابند) و یا شکستگی استخوان نیز می توانند درد کشاله ران ایجاد کنند.

درمان درد کشاله ران در بارداری

1- خانم‌ها باید کنار دیوار بایستند و دم عمیق بگیرند. در هنگام بازدم،‌آنها باید قوس کمر را تا جایی که می‌توانند به دیوار برسانند. این تمرین باعث می‌شود لگن این خانم‌ها بر خلاف جهتی باشد که رحم باردار، آن را می‌کشد بنابر‌این آن عارضه به تدریج جبران می‌شود.2- حرکت گربه (cat position) که در آن مادر‌ها باید به صورت چهار دست و پا روی زمین ‌قرار بگیرند. دست‌ها به اندازه عرض شانه باید باز شوند و کف دست‌ها روی زمین قرار بگیرد و پا‌ها دقیقا رو‌به‌روی دست‌ها قرار می‌گیرند. این حرکت به این صورت شروع می‌شود که سر به سمت بالا و باسن کمی بالا. مادر یک دم عمیق می‌گیرد و در بازدم سرش را به سمت پایین می‌گیرد و شانه‌ها را تا جایی که می‌تواند به سمت بالا برده و لگن را هم باید به سمت بالا ببرد. این دو تمرین فشار را از روی عروقی که خون را به اندام تحتانی می‌رساند بر‌می‌دارد. بنابر‌این خون‌رسانی به رحم و جنین خیلی بهتر می‌شود و وضعیت خوبی برای جنین به شمار می‌رود. این تمرین‌ها به رفع کمردرد،‌تقویت عضلات شکم و رفع درد‌های ناحیه کشاله ران کمک می‌کند و جزو حرکاتی است که خانم‌ها در دوران بارداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را به خوبی انجام دهند.

علت درد کشاله ران در کودکان

علل درد پا در کودکان می‌تواند ناشی از اختلالات انحرافی از جمله چرخش پاشنه، زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی در اندام‌های تحتانی بدن باشد. با معاینه دقیق به ارزیابی مفصل پا و بررسی دردهای ارجاعی می ‌ردازند و سپس با ارائه روش‌های درمانی موثر مانند کفش‌های طبی مخصوص و حرکات اصلاحی به درمان پا درد در کودکان کمک می‌کنند.اغلب درد پای کودکان را ناشی از “رشد” آنان می‌دانند، اگرچه هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده است که رشد استخوان موجب درد می‌شود. همچنین گاهی اوقات کودکان دردهایی را بدون هیچ دلیل آشکاری تجربه می‌کنند، این دردها معمولاً در هنگام شب اتفاق می‌افتد. معمولاً این نوع خاص از درد در عضلات به‌صورت موضعی به وجود می‌آید و درد آن پس از ماساژ ناحیه بهبود می‌یابد. در مقابل ممکن است، دردهای مزمن مفاصل و دردهای استخوانی، با حرکت کودک شرایطشان بدتر شود. برخی بر این باورند که “درد رشد” کودکان به علت آسیب‌های ناشی از استفاده بیش‌ازحد عضلات به وجود می‌آید. در هنگام فعالیت و بازی‌های روزمره ممکن است عضلات آن‌ها تحت‌فشار و کشیدگی قرار بگیرند. بااین‌حال، اگر کودکی درد قابل‌توجهی در پاهای خود تجربه کند باید معاینه شود تا مشخص گردد منشأ درد چیست.

درد کشاله ران در بارداری

ایستادن و راه رفتن نادرست، مشکل بسیاری از خانم‌های باردار است که درواقع تغییر ساختار بدن و درد را تشدید می‌کند. خانم‌های باردار معمولا در هنگام راه رفتن شکم‌شان را به جلو می‌دهند و قوس کمر‌شان را زیاد می‌کنند که همین کار باعث می‌شود لگن بیشتر به سمت پایین کشیده شود.شفیعی با بیان اینکه معمولا از 25 هفتگی که جنین مرتب وزن می‌گیرد‌و لگن را به سمت پایین متمایل می‌کند،‌مادران درد‌های زیادی را در ناحیه کشاله ران احساس می‌کنند، می‌گوید: این درد‌ها به دلیل انحراف لگن به سمت پایین است. به ویژه همان‌طور که حاملگی جلوتر می‌رود و رشد جنین بیشتر می‌شود،‌این درد‌ها هم در مادر بیشتر می‌شود. 

درد کشاله ران در ماه اول بارداری

شفیعی درباره تغییراتی که منجر به درد‌های کشاله ران در بارداری می‌شود،‌می‌گوید: در طول بارداری، رحم در حال رشد است و تا 12 هفتگی در داخل لگن قرار دارد. از هفته دوازدهم به بعد یا در انتهای سه‌ماهه اول، رحم از لگن خارج می‌شود و همچنان با افزایش رشد جنین، اندازه رحم نیز بزرگتر می‌شود. از طرفی همچنان که رحم رشد می‌کند و جنین وزن می‌گیرد،‌به لگن مادر فشار وارد می‌کند. چون معمولا رحم در زمان حاملگی به سمت جلو منحرف می‌شود، به لگن فشار وارد کرده و آن را به سمت پایین منحرف می‌کند. ضمن اینکه جاذبه زمین هم لگن را به سمت پایین می‌کشد.

درد کشاله ران در زنان

بارداری با تغییرات ساختاری زیادی برای خانم‌ها همراه است. این تغییرات معمولا باعث گرفتگی و درد در عضلات و اندام‌های مختلف می‌شوند. درد کشاله ران یکی از درد‌های شایعی است که خیلی از خانم‌ها تجربه آن را دارند.

درد کشاله ران در اوایل بارداری

گاهی بعضی از مادران با شروع این درد‌ها استرس زیادی می‌گیرند چون تصور می‌کنند این درد نشانه زایمان زودرس است. بنابر‌این برای اینکه این حالت برای مادران ایجاد نشود، مادران باردار باید موقع ایستادن و راه رفتن همیشه کمی لگن خود را به سمت بالا منحرف کنند. البته این کار احتمالا باعث می‌شود آنها مقداری احساس فشار در عضلات شکمی‌شان داشته باشند اما نباید به آن اهمیت بدهند و تلاش کنند به کمرشان تا حد امکان قوس ندهند.

درد کشاله ران

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است. شایعترین این علل عبارتند از شکستگی حاد لگن یا مفصل ران شکستگی استرسی لگن آرتریت مفصل ران به هر علتی مانند استئوآرتریت (آرتروزروماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران پوکی استخوان گذرای مفصل ران بورسیت استئیت پوبیس پارگی لابروم در مفصل ران التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران التهاب مفصل ساکروایلیاک

بیشتر بخوانید : علت درد فیله کمر ♥ درد عضلات پشت ♥ لگن درد بعد از زایمان ♥ صافی کف پا و معافیت سربازیخار پاشنه+طب سنتی

عفونت ریشه دندان درمان


  • طارق حمیدی

درد شدید یک طرف گلو

سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ب.ظ

درد شدید یک طرف گلو

درد یک طرف گلو ,درد یک طرف گلو و گوش,درد یک طرف گلو هنگام بلع,علت درد یک طرف گلو,درد گرفتن یک طرف گلو,درد گرفتن یک طرف گلو,درد شدید یک طرف گلو,علت درد گرفتن یک طرف گلو,علت درد در یک طرف گلو,احساس درد در یک طرف گلو,علت درد یک طرف گلو و گوش

درد یک طرف گلو

توضیحاتی در مورد درد یک طرف گلو

گلو درد می تواند بسیار دردناک و آزار دهنده باشد ، در واقع بیشتر گلو دردها در اثر یک بیماری کوچک ایجاد می شوند و بدون درمان از بین می روند .دلایل به وجود آمدن گلو درد های ویروسی چیست ؟ سرماخوردگی معمولی و عفونت های ویروسی شایع عفونت حنجره (التهاب حنجره) سایر عفونت های ویروسی مانند هرپانژین ، آنفولانزادلایل به وجود آمدن گلو دردهای میکروبی چیست ؟ گلودرد های بدون سرفه و خلط التهاب و عفونت لوزه ها التهاب زبان کوچک عفونت بافت اطراف لوزه هاگلو درد هایی که بیش از یک هفته ادامه داشته باشند ممکن است در اثر مواد محرک یا صدماتی نظیر موارد زیر ایجاد شده باشند : کمبود رطوبت هوا ، سیگار ، آلودگی هوا ، جیغ زدن ، کشیدن ترشحات بینی از پشت گلو تنفس از راه دهان هنگامی که شما به گرفتگی بینی یا آلرژی دچار شده اید اسید معده که به سمت گلو برمی گردد که ممکن است نشانه ای از بیماری رفلاکس معده باشد صدماتی که به پشت گلو وارد شده است مانند بریده شدن یا افتادن یک شی نوک تیر در گلو

علت درد یک طرف گلو

تجربه گلو درد تجربه نگران کننده ای نیست. زیرا هر کسی ممکن است در طول زندگی خود گلو درد داشته باشد. اما احساس درد در یک طرف گلو ممکن است برخی از افراد را نگران کند. این نوع درد معمولا کمتر رایج است. به همین دلیل افرادی که به آن دچار می شوند، احساس عجیبی دارند. احساس درد در یک طرف گلو علل مختلفی دارد که برخی از آن ها کاملا آشکار هستند. اما برخی از علل این نوع درد نیاز به بررسی پزشک دارد.به عنوان مثال اگر دندان عقلتان در حال بیرون آمدن باشد، احساس گلو درد در طرفی از فک که در حال دندان در آوردن است طبیعی است. در برخی از مواقع درد یک طرفه در گلو می تواند نشان دهنده عفونت جدی باشد. گاهی نیز آسیب عصبی مسئول ایجاد درد در یک طرف گلو است. درمان های طبیعی زیادی برای تسکین این درد وجود دارد. اما پیشنهاد می کنیم در گام اول، به پزشک مراجعه کنید و اگر تشخیص او مشکل جدی نبود از روش های معرفی شده در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت برای درمان درد در یک طرف گلو استفاده کنید.

درد یک طرف گلو و گوش

اگر شما گوش درد دارید، پس احتمالش زیاد است که ممکن است گلو درد نیز داشته باشید. عمدتا، این دو علائم یک عفونت باکتریایی را نشان می‌دهد. اجازه دهید از موارد زیر بیشتر درمورد آن‌ها بدانیم. گوش‌ها، بینی و گلو به یکدیگر پیوسته هستند. بنابراین، زمانی که یکی از آن‌ها به عفونت یا آلرژی مبتلا می‌شود، موجب ناراحتی در هر سه آن‌ها می‌شود. لوله‌ای به نام شیپور استاش وجود دارد، که گوش میانی را به گلو متصل می‌کند. زمانی که فردی از گلو درد رنج می‌برد، در لوله تورم وجود دارد، که موجب انسداد می‌شود و موجب اعمال فشار بر گوش می‌شود. زمانی که فشار در گوش افزایش می‌یابد، این عامل موجب گوش درد می‌شود.

درد در یک طرف گلو

Quinsy از عوارض التهاب لوزه است و باعث درد در یک طرف گلو می شود. Quinsy آبسه دور لوزه نیز نام دارد و از تجمع چرک در نزدیکی یکی از لوزه ها به وجود می آید. این حالت به احتمال زیاد موجب گلو درد شدید خواهد شد و گلو در طرفی که درد دارد دچار تورم نیز می شود. اگر این آبسه تورم زیادی داشته باشد می تواند موجب بسته شدن راه گلو شده و تنفس و صحبت کردن را دشوار کند. لکه های سفید روی لوزه نیز به همین دلیل ایجاد می شوند. دکتر مایکل فریدمن، یکی از متخصصین وبسیات WebMD می گوید که: “عفونت های باکتریایی استرپتوکوک که باعث گلودرد می شوند می توانند به بافت اطراف آن و لوزه ها نیز حمله کرده و موجب ایجاد آبسه شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری معمولا فقط یک طرف گلو را آلوده می کند.” برخی از علائم دیگر quinsy بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن، بلع دردناک، تب و درد گوش در سمت عفونت است. پزشکان توصیه می کنند که برای جلوگیری از عفونتی که باعث عوارض بیشتری مانند تورم شدید در گلو می شود، آبسه دور لوزه را به پزشک نشان دهید. با درمان التهاب لوزه در مراحل اولیه می توانید از ایجاد آبسه دور لوزه جلوگیری کنید. دکتر فریدمن همچنین توصیه می کنند که به منظور کاهش خطر ابتلا به آبسه دور لوزه، بهتر است سیگار را ترک کرده و بیشتر به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدهید.

علت درد گرفتن یک طرف گلو

اگر به تازگی دندانپزشکی بودید و از یکی از خدمات آن استفاده کرده اید ممکن است درد در یک طرف گلو شما مربوط به این موضوع باشد. اعمالی که موجب ایجاد آبسه می شوند مانند کشیدن دندان یا التهاب لثه قادرند چنین دردی را ایجاد کنند. آبسه دندانی می تواند باعث درد و تورم در لثه ها شده و به مناطق مجاور نیز سرایت کند. دکتر راب هیکس معتقد است که باکتری ها مترسد فرصت هستند تا در یکی از حفره های گلو، گونه ها و لثه گسترش پیدا کنند. این می تواند باعث عفونت و چرک شده و تورم، درد، و اشکال در بلع ایجاد کند. در این حالت درد گلو در کنار عفونت احساس می شود. در مورد التهاب لثه، بسته به جایی که التهاب رخ می دهد، می تواند درد در یک یا در هر دو طرف گلو به وجود آورد. دکتر James T. Ubertalli متخصص دندانپزشکی در دانشگاه تافتز توضیح می دهد که التهاب لثه که توسط دندان نهفته ایجاد می شود می تواند باعث گسترش عفونت به گلو و یا گونه شود. دندان عقلی که نیمه کار در آمده است هم علت دیگری برای درد در یک طرف گلو است. حتی کشیدن این دندان نیز تا ۲ الی ۳ روز با ایجاد تورم در عضلات گلو، موجب درد می شود. پزشکان متخصص معتقدند که با مسواک زدن منظم و روزانه، استفاده از نخ دندان و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می توانید از این عوارض جوگیری کنید. ضمن این که روش های طبیعی مانند استفاده از روغن نارگیل رقیق شده برای شستشو دهان می تواند از خونریزی و التهاب لثه جلوگیری کند.

یک طرف گلوم درد میکنه

یکی از روش های سنتی برای درمان گلو درد غرغره آب نمک است. اگر گلویتان عفونت دارد یا دچار آبسه شده است، بعد از مشورت با پزشک، می توانید از غرغره آب نمک استفاده کنید. حتی اگر گلو درد خفیفی دارید پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از گسترش آن، در طول روز چند بار آب نمک غرغره کنید. این کار باعث می شود که عفونت شما جدی نشود. پزشکان متخصص کلینیک مایو معتقدند که آب نمک به کاهش علائم گلو درد کمک می کند. به طور کلی آب نمک یک عامل طبیعی ضد باکتری است که می تواند به سهولت عفونت گلو را از بین ببرد.برای کمک به جلوگیری از بدتر شدن عفونت خفیف استرپتوکوکی گلو، شما می توانید غرغره آب نمک را با پیروی از این دستور خانگی استفاده کنید: ۱/۲ قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. مخوط را کاملا هم بزنید تا بلور های نمک حل شوند. هر ۲ ساعت یک بار این مخلوط را غرغره کنید. هرگز آب مانده ته گلو را قورت ندهید. این کار را چند روز ادامه دهید. شما همچنین می توانید با شستن دهان با این محلول برای التیام زخم های دهانی و کشتن باکتری های دهان، استفاده کنید.

درد گرفتن یک طرف گلو

ایجاد پولیپ بر روی تارهای صوتی یکی از دلایل معمول برای ایجاد درد در یک طرف گلو است. این پولیپ حتی باعث می شود که احساس کنید چیزی درون گلوی شما گیر کرده است. پولیپ تارهای صوتی همچنین می تواند موجب اختلال در صدا نیز شود. متخصصان آکادمی جراحی گوش و حلق – سر و گردن Otolaryngology-Head and Neck Surgery معتقدند که پولیپ تارهای صوتی معمولا در یک گوشه ای از تارهای صوتی ظاهر می شوند. اغلب، استفاده بیش از حد از تارهای صوتی زمینه لازم برای ایجاد این پولیپ ها را فراهم می کند. متخصصان انجمن آمریکایی (ASHA) نیز می گویند که درد گردن و ایجاد تغییراتی در صدا نتیجه ایجاد این پولیپ است. در این حالت صدا خشن شده، گلو خارش دارد و درد تیر کشنده ای از یک گوش به گوش دیگر سرایت می کند. اگر بیش از ۳ هفته است که صدایتان خشن شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد در یک طرف گلو

درد شدید در یک گوشه ای از گلو شما می تواند با نورالژی glossopharyngeal ایجاد شود. Glossopharyngeal neuralgia یا نورالژی glossopharyngeal درد بسیار شدیدی است که در دو سوی گلو تجربه شده و به سمت گوش ها کشیده می شود. این بیماری در نتیجه آسیب دیدگی اعصاب در گلو، زبان یا گوش ایجاد می شود. جراح مغز و اعصاب، دکتر جان TEW می گوید که نورالژی glossopharyngeal معمولا فقط در یک طرف گلو تاثیر می گذارد. این درد معمولا شدید است و افراد مبتلا به آن می گویند که “با ایجاد این درد احساس می کنیم شوک الکتریکی به گردنمان زده شده است.” فعالیت های روزمره مانند صحبت کردن، بلع، خمیازه کشیدن، و خندیدن از جمله فعالیت هایی هستند که می توانند این حملات و درد بعد از آن را به ارمغان بیاورند. پزشکان معمولا برای جلوگیری از اسپاسم های عصبی و درد در گلو دارو تجویز می کنند.

درد شدید یک طرف گلو

اگر گلودرد ویروسی و باکتریایی را در زمان های مختلف عمرتان تجربه کرده باشید می دانید که درد گلو با باکتری بسیار بیشتر است. گلودرد ویروسی چند روزه حتی بدون درمان خوب می شود اما گلودرد میکروبی هر روز که بگذرد شدید و شدیدتر می شود. اگر گلودردتان خیلی شدید است به استرپتوکوک فکر کنید، در ضمن یادتان باشد که عفونت میکروبی ممکن است دل درد، سردرد، تهوع و استفراغ و کاهش شدید اشتها را موجب شود که در عفونت ویروسی به طور خیلی مشخص و شدید وجود ندارد.

علت درد در یک طرف گلو

فارنژیت‌ ویروسی‌ اغلب‌ هم‌ سبب‌ درگیری‌ مخاطی‌ حلق بینی و هم‌ سبب‌ درگیری‌ حلق دهانی می‌شود.بیماران‌ معمولاً از گلودرد منتشر رنج‌ می‌برند. در کودکان‌کوچک‌تر ممکن‌ است‌ تب‌ بالا هم‌ دیده‌ شود. اغلب‌، سایرعلایم‌ عفونت‌ ویروسی‌ دستگاه‌ تنفسی‌ فوقانی‌ هم‌ وجوددارد. معاینه‌ گلو معمولاً قرمزی‌ ملایم‌ و تورم دیواره‌ پشتی حلق را نشان‌ می‌دهد. غدد لنفاوی‌ گردن‌ ممکن‌ است‌ کمی‌ بزرگ‌ شوند، ولی‌ به‌ ندرت‌در لمس‌ حساس‌ هستند. درمان‌ شامل‌ مرطوب‌ کردن‌، غرغره‌ با محلول‌ نمکی‌ و استامینوفن‌ برای‌ کاهش‌ درداست‌. انتظار می‌رود که‌ در عرض‌ ۴ ـ ۳ روز بهبودی‌ حاصل‌آید.فارنژیت‌ باکتریایی‌ در اکثر مواقع‌ توسط ارگانیسم‌های‌چرک‌زای‌ استرپتوکوکی‌ ایجاد می‌شود، ولی‌ ممکن‌ است‌توسط استافیلوکوک‌، نایسریا و سایر گونه‌های‌ باکتریایی‌هم‌ ایجاد شود. اغلب‌ شروع‌ بیماری‌ ناگهانی‌ است‌. فارنژیت‌ باکتریایی‌ اغلب‌ همراه‌ با تونسیلیت‌ باکتریایی‌ (فارنگوتونسیلیت‌) است‌. دمای‌ بدن‌ ممکن‌ است‌ تا بیش‌ از ۳۹ درجه‌ بالا رود. اغلب‌، مخاط حلق‌ قرمزروشن‌ و متورم‌ است‌ و تورم زبان‌ کوچک‌ و قرمزی‌ کام‌ نرم‌وجود دارد. زمانی‌ که‌ لوزه‌ها درگیر شوند، ملتهب‌ می‌شوند ودر حفرات‌ آن‌ها ترشحات چرکی (اگزودا) وجود دارد. معمولاً، غدد لنفاوی‌فوقانی‌ گردن‌ در لمس‌ دردناک‌ هستند. درمان‌ فارنژیت‌استرپتوکوکی‌ پنی‌سیلین‌ بنزاتین‌ به‌ صورت‌ تک‌ دوزعضلانی‌ یا پنی‌سیلین‌ خوراکی‌ به‌ مدت‌ ده‌ روز و در صورت‌حساسیت‌ به‌ آن‌، اریترومایسین‌ است‌.

درد یک طرف گلو نشانه چیست

برفک یا کاندیدیازیس‌ عفونت‌ قارچی‌ است‌ که‌ در بیماران‌ دچار وضعیت‌های‌ ناتوان‌ کننده‌، دیابت‌، نقص‌ ایمنی‌ یا افرادی‌ که‌ سابقه‌ مصرف‌ طولانی‌مدت‌ آنتی‌بیوتیک‌ دارند، سبب‌ گلو درد می‌شود. در معاینه‌، قرمزی‌ گلو و تورم به‌ همراه‌ ترشحات‌ سفید رنگی‌ که‌ می‌تواند کنده‌ شود، دیده‌ می‌شود. در بررسی‌میکروسکوپی‌، اشکال‌ مخمری‌ در حال‌ جوانه‌ زدن‌ دیده ‌می‌شود. درمان‌ شامل‌ استفاده‌ موضعی‌ از دهان‌شویه‌های‌ نیستاتین‌، کلوتریمازول‌، یا هر دو، تا برطرف‌شدن‌ عفونت‌ است‌.آبسه‌های‌ پشت‌ حلقی یا رتروفارنژیال‌ بیش‌تر در کودکان‌ کوچک‌تررخ‌ می‌دهد. آبسه‌ پشت‌ حلقی اغلب‌ عارضه‌ عفونت‌دستگاه‌ تنفسی‌ فوقانی‌ است‌ که‌ در آن‌ غدد لنفاوی‌ پشت‌ حلقی چرکی‌ سبب‌ تشکیل‌ آبسه‌ می‌شوند. ممکن است‌ به‌ علت‌ ضربه‌ نافذ ایجاد شود (به‌ مانند مدادی‌ که‌ دیواره‌ خلفی‌ حلق‌ را سوراخ‌ کرده‌ و موجب‌ رسوب‌ مقدارکمی‌ از ماده‌ مغز مداد شده‌ است‌). گاهی‌ این‌ آبسه‌ در افرادبزرگسال‌، به‌ ویژه‌ در صورت‌ وجود زمینه‌ دیابت‌، در اثر علل‌مختلف‌ مانند خراشیدگی‌ ناشی‌ از اجسام‌ خارجی‌ ـاستخوان‌ ـ رخ‌ می‌دهد. علامت‌ اصلی‌ آبسه‌ پشت‌ حلقی‌ گلودرد حاد، اختلال‌ در بلع‌ و بلع‌ دردناک‌ ـ حین‌ بلع‌ بزاق‌ ـ است‌که‌ با تب‌ بالا، سفتی‌ گردن‌ و گاه‌ اختلال‌ تنفسی‌ همراه‌است‌. تورم‌ اغلب‌ در یک‌طرف‌ بیش‌تر است‌ و سبب‌ ورم‌حساس‌ به‌ لمس‌ در همان‌ سوی‌ گردن‌ می‌شود که‌ با تورم غدد لنفاوی گردنی‌ حساس‌ به‌ لمس‌ همراه‌ است‌. در معاینه‌، دیواره‌ خلفی‌ برآمده‌ و قرمز است‌. رادیوگرافی‌ نیم‌رخ‌ بافت‌نرم‌ گردن‌ مؤید تشخیص‌ است‌. علایم‌ رادیولوژیک‌ شامل ‌افزایش‌ ضخامت‌ نسج‌ نرم‌ قدام‌ ستون‌ فقرات‌ و از بین‌ رفتن‌ انحنای طبیعی‌ گردن‌ در اثر اسپاسم‌ عضلات‌ گردنی‌ است‌. درمان‌، تخلیه‌ جراحی‌ از طریق‌ داخل‌ یا خارج‌ دهان‌، همراه‌ با حفظ راه‌ هوایی‌ ـ برای‌ جلوگیری‌ از استنشاق‌ مواد چرکی‌ ـ است‌. پس‌ از تخلیه‌ جراحی‌، درمان‌ آنتی‌بیوتیک‌ داخل‌ وریدی ‌ضروری‌ است‌.

درد یک طرف گلو

آبسه‌های‌ دورلوزه‌ای، در یک‌ طرف‌ بروز می‌کند و سبب‌ گلودرد شدید یک‌ طرفه‌ می‌شود که‌ به‌ گوش‌ همان‌طرف‌ انتشار می‌یابد. ممکن‌ است‌ به‌ علت‌ التهاب‌ و تحریک‌ عضله‌ مجاور، موجب محدودیت شدید در بازکردن دهان‌ شود. درمعاینه‌، برآمدگی‌ قطب‌ فوقانی‌ لوزه‌ درگیر و انحراف‌ زبان‌کوچک‌ به‌ سمت‌ مقابل‌ دیده‌ می‌شود. وجود محدودیت شدید در بازکردن دهان‌ ممکن‌ است‌ مانع‌ از انجام‌ معاینه‌ شود. درمان‌ شامل‌ آنتی‌بیوتیک‌، برش‌ و تخلیه‌ آبسه‌ است‌. دست‌ کم‌ به‌ مدت‌ ۱۰ روز تجویزآنتی‌بیوتیک‌ (مانند پنی‌سیلین‌) ادامه‌ می‌یابد. درمان ‌ناکافی‌ آبسه‌های‌ دور لوزه‌ای ممکن‌ است‌ منجر به‌عفونت‌های‌ عمقی‌ گردن‌ شود که‌ برای‌ حیات‌ مخاطره‌انگیز است‌.

درمان درد یک طرف گلو

برای کمک به کاهش گلو درد که توسط یک عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد شده است، شما می توانید از فلفل قرمز استفاده کنید. فلفل قرمز حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است. این ماده همان ماده ای است که موجب تندی فلفل می شود. خواص تسکین دهندگی این ماده باعث شده که حتی به صورت صنعتی کرم های ضد دردی نیز از آن تهیه شود. خواص دارویی کپسایسین در مجله Pharmacological Reviews منتشر شده است. در این مقاله گزارش شده که مصرف موضعی خمیر حاوی کپسایسین برای از بین بردن انواع مختلفی از درد مفید است. این ماده موجب بی حسی گیرنده های عصبی شده و به این ترتیب درد را تسکین می دهد. این بررسی همچنین نشان داد که کپسایسین دارای خواص ضد باکتری است و می تواند به کشتن باکتری های عفونت زا کمک کرده و موجب کاهش التهاب شود.برای استفاده از خمیر فلفل قرمز برای درمان گلو درد به روش زیر عمل کنید: ۱/۲ قاشق چای خوری فلفل را با ۳ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. ۱ قاشق چای خوری از این مخلوط را ۳ بار در روز برای تسکین درد، به مدت چند ثانیه بر روی گلو بگذارید و سپس آن را قورت دهید. اگر گلویتان زیاد می سوزد، میزان عسل را در مخلوط اضافه کنید. بلافاصله پس از مصرف مخلوط، آب بنوشید. این کار را تا زمانی که گلو دردتان خوب شود ادامه دهید.

درد یک طرف گلو

گرچه‌ امروزه‌ دیفتری‌ حلقی شایع‌ نیست‌، می‌تواندسبب‌ فارنژیت‌ حاد با سیر سریع‌ شود که‌ مشخصه‌ آن‌تشکیل‌ غشای‌ سفید ـ خاکستری‌ است‌ که‌ روی‌ همه‌ساختمان‌های‌ حلقی‌ را می‌پوشاند. غشای‌ کاذب‌ دیفتری‌کثیف‌ است‌ و در صورت‌ کنده‌ شدن‌، خونریزی‌ می‌کند. غشا از محدوده‌ لوزه‌ تجاوز می‌کند. بیماری‌ با تب‌ خفیف‌، تورم غدد لنفاوی قدامی‌ گردن‌، نبض‌ تند و بی‌حالی‌ تظاهر می‌کند. تشخیص‌ قطعی‌ با کشت‌ میکروب‌ است‌. محافظت‌ از راه‌هوایی‌ مهم‌ است‌.

بیشتر بخوانید : درد لوزه سمت راست ♥ التهاب گلو بعد از استفراغ

  • طارق حمیدی